Sunday, April 15, 2007

Ansökningar om en framtid
Så var det gjort. Niklas har skickat iväg sin ansökan till högskolan. Det var nära att det helt gått i väggen, då jag själv trodde att sista anmälningsdagen var i maj. Mor ringde mig lägligt i förrgår och berättade att så inte var fallet. Allting tog blott några minuter och listan såg till slut ut så här:

1. BTH-86102 - Digitala spel 120p Dagtid, Normal undervisning, Helfart (100%), Utbildningsprogram, Blekinge tekniska högskola, Karlshamn

2. BTH-86101 - Digitala spel Särskilt Urval 120p, Dagtid, Normal undervisning, Helfart (100%), Utbildningsprogram, Blekinge tekniska högskola, Karlshamn

3. HG-33250 - Speldesign och programmering 120p Dagtid, Normal undervisning, Helfart (100%), Utbildningsprogram, Högskolan på Gotland, Gotland

4. UMU-01120 - Manusutbildning för film, TV och nya medier 120p Dagtid, Normal undervisning, Helfart (100%), Utbildningsprogram, Umeå universitet, Umeå

5. LU-80730 - Kandidatprogram i öst- och sydöstasienkunskap, Japanska 120pDagtid, Normal undervisning, Helfart (100%), Utbildningsprogram, Lunds universitet, Lund

6. HS-62105 - Dataspelsutveckling - grafik/ljud 120p Dagtid, Normal undervisning, Helfart (100%), Utbildningsprogram, Högskolan i Skövde, Skövde

7. HG-33045 - Internationella arkeologiprogrammet 120p Dagtid, Normal undervisning, Helfart (100%), Utbildningsprogram, Högskolan på Gotland, Gotland

8. UU-P2800 - Juristprogrammet 180p Dagtid, Normal undervisning, Helfart (100%), Utbildningsprogram, Uppsala universitet, Uppsala

9. KAU-67139 - Multimedia 120p Dagtid, Normal undervisning, Helfart (100%), Utbildningsprogram, Karlstads universitet, Karlstad

Kanske kommar jag in på något av dem, vem vet?

För övrigt kan jag berätta att jag helt svek vad jag hade beslutat mig att göra det här påsklovet. Eller rättare sagt inte göra. Jag hade bestämt mig att inte låta farsan hunsa mig och låta mitt projektarbete hamna på efterslänten. Men hör och häpna, jag är en ryggradslös idiot som inte har hjärtat att säga emot min far när han "ber" mig om hjälp hemma på gården. Visst han slet ut mig två dagar i sträck, visst han säger hela tiden "vi ska bara göra en sak till", visst han är full av skit, men han har inte längre alla de som brukade hjälpa honom vid sin sida och jag och bror är de enda ha nhar kvar nu för tiden.
Sen så var det lite värre när han bad mig att hjälpa till -igen-, men efter att ha ringt och sagt till honom att jag inte kunde på grund av tre prov och boken, så fick jag höra "Det är lugnt, ditt arbete är viktigare för mig än det här."
Niklas blev mäkta paff, det må jag säga. Men what do you know? Det slutade med att jag åkte i alla fall. Det fanns ingen som kunde byta ut mig, och vi hade en krävande natt framför oss nere på restaurangen. Så jag pallrade iväg på lördag morgon från Säffle till Bengtsfors, och därifrån till Trollhättan. Jag skurade, plockade skräp, satte ihop 100 trädgårdsstolar och 25 bord för uteserveringen, och hamnade i disken i sex timmar. (Som farsan för övrigt lovat att jag inte skulle behöva göra) Idag fick jag reda på att vi faktiskt var överbemannade igår och det gjorde mig -knappast- gladdare till sinnes. Det berodde däremot på ett par idioeter till trollhättebor med "planering på -50" som min kära mor på ett ytterst rollspelsaktigt vis.

In other news, I'm not wearing pants. And now to the cultural phenomenons of the week.

Jag sökte efter Fall Out Boy på nätet, efter att ha hört så mycket om dem på Silvrares bloggar, och fann ett album vid namn "Infinity On High". Detta album är nu det mest spelade på min dator och mp3.
Solklar 5 av 5.

Billie the Vision and the Dancers släppte ny skiva i veckan. "Where the Ocean meets my hand" har ett nytt härligt sound som genomsyrar hela skivan, och bibehåller Billies sköna stil med bravur. Johan-kun var så vänlig att rippa den, och packa ned i ett fint winzip paket åt moi, och de dansvänliga rytmerna är såååå härliga. Introspåret "My Love" anser jag vara den bästa sommarlåten någonsin.
5 av 5 på den också.

På vägen till Trollhättan fick jag i mitt avlägsnaste medvetande, som lyssnade på FOB i min mobil, höra orden "Linkin Parks nyaste" yttras. Jag blev bokstavligen vild, eller tja, upprymd kanske är bättre ord, och när jag återvände hem till mitt bredband skändade jag mitt favoritbands (av mig) iscensatta grav och laddade ned "Minutes to Midnight". Jag vet, jag är en hemsk människa, men jag lovar att jag skall köpa den när jag har pengar att undvara. Efter en snabb genomlyssning kunde jag konstatera att den var nog för att stilla min abstinens, om än kanske inte helt vad jag hoppats på. Mycket gammalt, mycket nytt. En bra skiva.
En lättsam 4 av 5.

Nu över till vädret, och finansnyheterna.

Byter kanal.

4 comments:

Sonja said...

Juristprogrammet i Uppsala?! Coolt om vi bor i samma stad och jag kan våldgästa dina spel, men.. jurist? Det är ju massaläskigt! Internationellt arkeologiprogram trodde jag inte heller om dig, men det är på Gotland så det är säkert bra. Jäkligt ont om jobb för arkeologer nuförtiden bara. *lätt koll* Yo, hoppas du kommer in på speldesign om du fortfarande vill det!

Nyllet said...

Jag har lyckats lyssna sönder FOB. Just nu är Goo Goo Dolls som gäller. Men generellt sett håller man bäst koll på våra musikvanor med en titt på Last.fm: http://www.last.fm/user/SkyRay/

Nyllet said...

Åh, och ingen utbildning i vår huvudstad? Dååååligt! Här bor ju vi.

Salkin said...

Kanske just därför.... :P